Horolezecký klub Mladá Boleslav

Grandes Jorasses

Zobrazení pro tisk Editovat článek

Aťouš, 12.1.2005

Vášeň podle Bonattiho, aneb zimní Grandes Jorasses.

Je tu opět zima, čas zimních radovánek. Opět se vydávám do malebného městečka zvané Chamonix. Mým parťákem pro zimní přelez severní stěny Grandes Jorasses je nikdo jiný než dnes již těžko přehlédnutelný Miska. Náš plán je jasný. Vylézt Jorassi Crozovým pilířem cestou Peters-Meier a následný sestup do Italie.

Petit Dru

Po skouknutí počasí na horských vůdcích a řádné přípravě v místním účku, vyražíme zubačkou na ledovec Mer de Glass. Odtud nás čeká pětihodinový pochod na chatu Leschaux. Na ledovci to jde dobře, střídáme se ve stopě i když občas zapadnem do sněhu až po vejce. Stahaný pod váhou těch negrů dorážime k večeru na chatu, vaříme, balíme, plánujeme.

Aiguille du Blaitiere Aiguille du Plan

Ráno ve tři budíček, no hrůza. Najíst, napít a hůrá do svahu pod stěnu. Tam už nafoukaného sněhu přibylo takže k nástupu se hrabem pět hodin. Chvílema jsem myslel že to se mnou mrdne. Prostě klasická dřina v zimních horách.

Nástup do Croze vede výrazným sněhovým kuželem asi o sklonu 60°. To už byla pohoda, solíko jsme rychle nabírali výšku. Asi po třech stech metrech jsme dorazili k prvnímu problému stěny. Kolmý koutek vylitý tenkou vrstvou ledu. Miska se slovy že v mixech jsem lepší já mě vyslal na hrot. První délka byla super. Tenká ledová šlajsna se sklonem kolem 70°, jištění ve skále kolem nebo krátkej šroub. Mám štand a dobíram Misku,ten mi sděluje že když už jsem tak rozjetej ať dolezu ten zbytek. Vyrážim žlábkem dál. Led se začína stavět a ubývat na kvalitě. Dávám si takovej nenápadnej hrůtek, pak šroub, pak nic a pád! Ten led se vyšťíp i s mejma casinama a já si to seru jako Šemík dolů. Trhnutí a zase dolů, je to jasný šroub se vyrval. Řvu na Misku ať to drží ale myslím to spíš na ten hrůtek. Další škuba. Vysím vzhůru nohoma ale už vim že se nezabiju. Miska se mě ptá jestli je to dobrý a já zjišťuju že jsem OK. Chvilku to rozdejchávám (vona desítka v horách, je desítka v horách) a vyrážim nahoru. S velkou obezřetností vylézám ten pikantní úsek.

Pak už nás čeká pár délek pod centrální plotny v pilíři. Tam na malinkaté sněhové poličce o rozměrech malého stolu bivakujem. Je to opravdu nezapomenutelný zážitek, poloviset dvanáct hodin v sedáku a nohy mít do prázdna. A co teprve vaření nebo konání velké potřeby. Zkrátka je to vášeň.

Ráno vyrážíme do hlavního problému stěny. Plotny v pilíři jsou oklasifikovány 5/A1. To se řekne jako nic ale v zimě v mačkách a v rukavicích to není žádný med.Friend za friendem mi pomáhají v postupu vzhůru. Občas volné lezení a zpět do železa. Po čtyřech délkách které jsem lezl snad tři hodiny dorážíme k přechodu na ledové pole. Tady narážíme na problém. Tam kde mají být ledové žlábky jsou jenom tenké smrkance ledu. Žádná možnost jištění ve skále, a o šroubech ani nemluvím. Jedině solo po třícentimetrové vrstvě ledu se šesti sty metry pod zadkem. No to nejsem magor. Miska je téhož názoru a rozhodujem o ústupu. Dost mě to mrzí, jsme přece jenom v půlce stěny ale přece se nezabijem. Hazíme lana dolů a se slovy „už mě-koně odvádějí“ jedeme dolů. K večeru doslaňujem na ledovec. Jsme chudší jen o pár skob, smyček a frienda takže pohoda. Vracíme s zpět na chatu a za zády necháváme majestátnou severní stěnu Grandes Jorasses. V duchu si říkam že do té Itálie snad nikdy nepřeběhnu. Ale kdyby jsme věděli že to na tuty vylezem tak jsme sem ani nemuseli jezdit a mohli jsme si to rovnou napsat do deníčků. O tom ale horolezectvý není, takže příště až bude více ledu. Už jsme se bavily s Miskou o březnu tak uvidíme.

P.S.Ve stěně jsem foťák neměl tak posílam alespoň pár fotek z Chamonix.

Diskuse Počet příspěvků: 0 Přidat komentář
Články: celkem 90 článků
nejaktivnější: Miláno (13)
Knihovna: celkem 119 titulů
nejaktivnější: Pája (kat) (43)