Horolezecký klub Mladá Boleslav

Aiguille Verte

Zobrazení pro tisk Editovat článek

Aťouš, 28.3.2007

Výstup severni stěnou Verte.

Byl jsem dohodlej se známím himalájským borcem Zděnkem Hrubým na nějaké to zimní lezení.

Termín odjezdu padl na 15.3.Původně jsme měli jet ve čtyřech ale Houba vypad a Miska že pojede o týden později s Bohoušem Blaškem který se v rámci aklimatyzace na Gašebrum chystal vystoupit na Mt.Blanc.

Tak tedy zjišťuju počasí a v Chamonix je super počo ale jen do neděle.Pak má přijít od severovýchodu fronta. Přesto odjíždíme se slovy"no uvidíme tu frontu".

Do Chamonix přijíždíme 16.3. pátek dopoledne, na vůdcích potvrzujem to co víme. V neděli změna. Rozhodujem co dát, já navrhuji severni Verte(4121) tuhle 1000 metrů vysokou převážně ledovou stěnu mám v merku již delší dobu. Né že by to byl nějakej prásk to ne ale se svou výškou a velikostí patří k základnímu horolezeckýmu "vzdělání". Ale hlavně by se dal výstup i sestup na chatu stihnout za den. Zděnkovi se plán líbí tak ve 14:00 jedeme lanovkou z vesničky Argentiere na Grants-Montets. Zde v horní stanici lanovky se chystáme přebivakovat a brzy ráno vyrazit pod stěnu. Výstup vede výrazným žlebum ve středu stěny nazívaném Couturierův kuloár od pánu Couturier, Charlet, Simond. A vylezeno už v roce 1932. Obtížnost klasické alpské D.

1/5

Ve 2:00 budíček čaj, tatranka atd. atd. Ve 3:00 vyrážíme ze stanice a traverzujeme pod Petit Verte k nešemu žlábku. Sice svítěj hvězdy ale tma je jak v ranci. Vůbec se nemužeme na rozbitém ledovci zorientovat a čelovkama osvítíme žalostnejch 20 metrů kilometrový stěny. Zděnek říká že je to určitě támhle u tý ostruhy ale já namítam že to ne že to už jsou Droites. Jsme teda v pr..... Dohodli jsme se zě počkáme na rozednění. Zalézáme do spacaků a dospáváme ráno. Vykukuju v 7:00 a říkám si"to jsme si pěkně přichrupli". Rychle přebalit a rychle do žlabu. Ten už teď je jasný, přesně tam co řikal Zdeněk. Hold starej horal. V 8:00 přelézáme okrajovou trhlinu a začíname lézt. Podmíňky nic moc firn a tvrdý šedý led. Lano sice máme ale chceme lézt solo, hlavně kvůli rychlosti. Sníh, firn, led pořád dokola. Kličkujem a hledáme směr kde není tak tvrdý led. Ani my to nedochází a jsme za půlkou, napijem se dáme tatranku a zase lezem. Slyším Zděnka jak nějak píčuje, koukám co my ukazuje a on zlomil hrot na zobáku. No pěkný ale lézt se stím prej dá.

2/5 3/5

Jsme asi 100 metrů pod vrškem a před námi je ledová stěnka tak 60° šedej tvrdej led jakej sem ještě nelez. Lituju Zděnka, musí do toho mlátit jak hluchej do vrat aby alespoň trochu zasek. Chce to fakt opatrně led se dost šťípe. Konečně v 12:30 jsme na vrcholu majestátné Aiguille Verte. Fantastický rozhledy.

4/5 5/5

Napít, foto a šupem dolů. Čeká nás sestup poměrně lehkým ale zato 600 metrů dlouhým Whymperovím kuolárem. Je to jižní svah tak sluníčko nám dává co proto. Ještě přeskočit okrajovou trchlinu a jsme na ledovci. Hodinka chůze v rozbředlém sněhu a docházíme na chatu Corvecle. Ve společnosti asi dvaceti skyalpinystů vaříme a v přeplněné noclehárně usínáme. Ráno už se počasí lehce kazí ale jestě to jde. O tom bordelu a našem vyvařeném plynu od našich spolunocležníků se ani nebudu rozepisovat. Štrádujem si to po Mer de Glas na zubačku Montevers a v 14:00 jsme u auta. Dáváme pivo, cigáro a přemýšlíme co dál. Počasí se opravdu hodně kazí, začíná pršet. Přes noc napadlo nahoře 20 cm sněhu. Dáváme si tedy ještě den lyžovačku a je jasné že na lezení to už nebude. Vracíme lyže a razíme domů. Tak toď vše o našem posledním zimním "záchvatu".

Diskuse Počet příspěvků: 2 Zobrazit diskusi Přidat komentář
Články: celkem 90 článků
nejaktivnější: Miláno (13)
Knihovna: celkem 119 titulů
nejaktivnější: Pája (kat) (43)